[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Najlepszy pod względem leczniczym i dla samopoczucia dziecka jest klimat
umiarkowany, bez egzaltacji, manifestujący się pogodą ducha, sympatią do ludzi,
\yczliwością, ufnością wobec . otoczenia, najbli\szej przyszłości i siebie
samego. Wzmacnia on siły organizmu, tak istotne w walce z chorobą w
przezwycię\aniu kry-127
zysów. Nie pozostaje bez pozytywnego wpływu na układ nerwowy, sterujący
organizmem człowieka. Dziecko kalekie ma więcej powodów do poczucia niepewności,
zagro\enia, niepokoju, ni\ jego zdrowy rówieśnik. Lęk i niepewność \łobią ślad w
systemie nerwowym, w psychice, powodują między innymi ubytek energii i częściową
dezintegrację osobowości. Proces adaptacji dziecka do nowych warunków, jakie
stwarza zakład leczniczo-wychowawczy, jest bardzo wa\nym czynnikiem zarówno
kształtowania się jego osobowości, jak i przebiegu leczenia. Im jest on szybszy,
tym większą przynosi korzyść dziecku, pomaga mu w akceptacji tego, czego
przynajmniej na razie nie mo\na zmienić. Im więcej wiemy o dziecku, im
pełniejszy mamy z nim kontakt, tym bardziej mo\emy pomóc mu w szybkim
przystosowaniu się i skuteczniej wspierać je w trudnych chwilach. Z badań
własnych autorów wynika, i\ dzieci tak zwane zadbane pedagogicznie cechuje
silniejsza więz emocjonalna z rodzicami i rodzeństwem, ni\ dzieci pedagogicznie
zaniedbane, u których tej więzi albo w ogóle nie ma, albo łączy ona dziecko w
większym bądz mniejszym stopniu tylko z jedną rodzicielską osobą. Dojrzałość
emocjonalna wpływa w znacznej mierze na proces adaptacji. Dziecko, które potrafi
kochać drugą osobę, ma łatwiejszy kontakt z otaczającymi je ludzmi, łatwiej jest
mu zaakceptować kolegów, grupę rówieśniczą. Dzieciom tym jednak trudno jest
przyzwyczaić się w krótkim czasie do warunków \ycia w zakładzie leczniczo-
wychowawczym. By trudności adaptacyjne sprowadzić do minimum, nale\ałoby
stosować profilaktykę zarówno w środowisku rodzinnym, jak i w zakładzie
leczniczym. Przede wszystkim trzeba podjąć starania o wychowanie dziecka w duchu
znacznej samodzielności, zaradności, uspołecznienia, ufności w swoje siły i
\yczliwości wobec ludzi. Samodzielność ta powinna przejawiać się na mo\liwie
najszerszych płaszczyznach \ycia, nie wyłączając fizycznej i dydaktycznej.
Nale\y unikać ujemnych opinii o ludziach, nie uprzedzać do nich negatywnie, nie
straszyć nimi. Trzeba uczyć współ\ycia z otoczeniem, budzić wiarę w skuteczność
leczenia, w jego korzystne efekty. Dziecko nale\y odwiedzać w szpitalu, ale
niezbyt często. W stosunku do dzieci rozpieszczonych stosować w tym względzie
zasadę malejącej progresji. Na terenie zakładu nale\y wykluczyć skrajny
rygoryzm. Trzeba stworzyć klimat sympatii nie tylko do dziecka, ale i do innych.
Pajdo-128 . ! " '
la układ nerwowy, na więcej powodów , ni\ jego zdrowy ; nerwowym, w psy-
częściową dezinte-ków, jakie stwarza /a\nym czynnikiem i przebiegu leczenia.
dziecku, pomaga mu nie mo\na zmienić. amy z nim kontakt, irzystosowaniu się i Z
badań własnych .e pedagogicznie ce-
i rodzeństwem, ni\
więzi albo w ogóle i\ mniejszym stopniu emocjonalna wpływa , które potrafi
kochać ymi je ludzmi, łatwiej niczą. Dzieciom tym czasie do warunków
minimum, nale\ałoby rodzinnym, jak i w podjąć starania o wy-Izielności,
zaradności, ici wobec ludzi. Samo-wie najszerszych płasz-ctycznej. Nale\y unikać
3 nich negatywnie, nie m\eniem, budzić wiarę ifekty. Dziecko nale\y W stosunku
do dzieci ;adę malejącej progresji. " ajny rygoryzm. Trzeba , ale i do innych.
Pajdo-centryzm jest niebezpieczny dla postawy dziecka. Nale\y tak\e uczyć
dziecko sympatii i uczynności wobec innych, zwłaszcza słabszych, bardziej
potrzebujących. Zapoznać dziecko z otoczeniem, urządzeniami, trybem \ycia
bardziej praktycznie ni\ werbalnie. Przygotować dziecko do zabiegu operacyjnego
uwzględniając cechy jego osobowości. Dziecko kalekie
X. ODDZIAAYWANIA PEDAGOGICZNE JAKO
KONSEKWENCJE SYTUACJI
I POTRZEB DZIECKA KALEKIEGO
Przedstawione w niniejszym opracowaniu potrzeby rozwojowe dziecka kalekiego
nasuwają osobom interesującym się nim w aspekcie zachodzących zmian
osobowościowych wiele pytań natury pedagogicznej. Oto niektóre z nich: 1. Jaką
rolę mogą odegrać w procesie wychowawczym wymienione potrzeby? 2. Czym jest w
swej istocie wychowanie ? Do czego ono zmierza? 3. Jakie stosuje się środki i
[ Pobierz całość w formacie PDF ]