[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2. Na czym polega różnica między rynkiem producenta i rynkiem konsumenta?
3. Co należy rozumieć przez analizę rynku?
4. Czego może dotyczyć analiza rynku?
5. W jaki sposób można dokonać analizy rynku?
6. Na czym polegają badania pierwotne i wtórne rynku?
7. Dlaczego przedsiębiorcy powinni prowadzić analizę rynku?
8. Co należy wziąć pod uwagę, aby zidentyfikować lukę rynkową?
9. Na czym polega prawidłowa budowa kwestionariusza ankiety badawczej?
10. W jaki sposób można wykorzystać analizę SWOT na etapie planowania działalności
gospodarczej?
4.4.3. wiczenia
wiczenie 1
Konstruowanie kwestionariusza ankiety badawczej dla zbadania potrzeb w zakresie
planowanej działalności gospodarczej.
Zaprojektuj ankietę badawczą w celu rozpoznania zapotrzebowania na rodzaj działalności
gospodarczej, jaką zaplanowałeś oraz na produkty, jakich chciałbyś dostarczać na rynek
w ramach tej działalności.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) sporządzić listę pytań skierowanych na rozpoznanie zapotrzebowania na planowaną
działalność i produkty,
2) zweryfikować pytania poprzez konsultacje z kolegą i z nauczycielem,
3) napisać krótkie wprowadzenie,
4) zbudować ankietę badawczą mającą na celu rozpoznanie potrzeb w zakresie planowanej
działalności gospodarczej.
Wyposażenie stanowiska pracy:
komputer lub długopis,
papier formatu A-4.
Uwaga! wiczenie może być wykonane w formie zespołowej, jeżeli okaże się, że 2 5
uczniów planuje bardzo podobny (lub ten sam) rodzaj działalności gospodarczej.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
wiczenie 2
Przeprowadzanie wywiadów z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety
Posługując się opracowanym narzędziem badawczym, przeprowadz wywiad
z co najmniej dziesięcioma osobami (wybranymi kolegami w klasie lub z dorosłymi
członkami swojej rodziny, sąsiadów, znajomych). Liczba respondentów może być większa,
co stworzy szansę uzyskania bardziej prawdziwego obrazu rynku.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) zaplanować wykaz kandydatów na respondentów,
2) nawiązać rozmowę z kandydatem na respondenta,
3) przeprowadzić wywiad,
4) podziękować za rozmowę.
Wyposażenie stanowiska pracy:
długopis,
kwestionariusz ankiety badawczej.
wiczenie 3
Analizowanie otrzymanych wyników w zakresie planowanej działalności gospodarczej
Dokonaj analizy odpowiedzi respondentów oraz ustal zapotrzebowanie na planowaną
działalność i produkty w świetle przeprowadzonych badań.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) posegregować ankiety według przyjętego klucza podziału respondentów (np. według
wieku, dochodów lub płci),
2) utworzyć arkusz kalkulacyjny dla zbioru pytań w ankiecie badawczej,
3) wprowadzić dane z kwestionariuszy ankiet,
4) opracować materiał badawczy w układzie tabelarycznym i graficznie,
5) zidentyfikować niszę rynkową,
6) dokonać szacunkowej analizy opłacalności planowanej działalności gospodarczej,
7) zaprezentować wyniki badań.
Uwaga! Prace mogą być wykonane w formie zespołowej, jeżeli okaże się, że 2 5 uczniów
planuje bardzo podobny (lub ten sam) rodzaj działalności gospodarczej.
Wyposażenie stanowiska pracy:
wypełnione kwestionariusze ankiety badawczej,
komputer z programem EXCEL lub zamiennie: 5 6 dużych arkuszy papieru i mazaki.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
wiczenie 4
Opracowanie analizy SWOT dla planowanej działalności gospodarczej
Dokonaj analizy SWOT dla planowanej działalności gospodarczej, wykorzystując wyniki
badań ankietowych.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie powinieneś:
1) dokonać analizy uzyskanych wyników badań (patrz: ćwiczenie 3),
2) zidentyfikować mocne i słabe strony planowanej działalności i wpisz je do tabeli,
3) przyporządkować odpowiednio szanse i zagrożenia do mocnych i słabych stron,
4) porównać wyniki swojej analizy z wynikami analizy innych kolegów poprzez prezentację
własnych wyników oraz wspólną dyskusję,
5) wyszczególnić wnioski wypływające z tej analizy.
Wyposażenie stanowiska pracy:
wyniki badań ankietowych,
artykuły piśmienne.
ANALIZA SWOT DLA PLANOWANEJ DZIAAANOZCI GOSPODARCZEJ
MOCNE STRONY SAABE STRONY
" ................................................................... " ...................................................................
" ................................................................... " ...................................................................
[ Pobierz całość w formacie PDF ]