[ Pobierz całość w formacie PDF ]
przynoszą takich efektów, które pozwoliłyby jasno określić kiedy i, czy w ogóle, w perspektywie
najbliższych 3-5 lat liczba niezrzeszonych sklepów spożywczych w Polsce, której liczbę szacuje się na ok
60 tys., znacząco się zmniejszy. Związane jest to z faktem, że wiele spośród funkcjonujących sklepów
niezrzeszonych dobrze prosperuje, więc ich właściciele nie są w stanie dostrzec wyraźnych korzyści
płynących z przyłączenia się do danej sieci. W odwrotnym wariancie, gdy sklep spożywczy przeżywa
kłopoty związane z między innymi metodami jego zarządzania, przyłączenie do sieci, która nie jest w stanie
zaoferować pełnej oferty standaryzacyjnej na tym bardzo wymagającym rynku, powoduje szereg kłopotów.
Do najważniejszych należy dysonans pomiędzy oczekiwaniami właściciela sklepu i jego możliwościami do
adaptacji w ramach funkcjonowania sieci, a zasobami i narzędziami, które dana sieć posiada. Dlatego też, na
polskim rynku rozwinięte sieci franczyzowe zaczynają konstruować kompleksowe oferty przyłączenia do
sieci, gdyż podstawowy pakiet (logo, gazetka, wystrój) dawno już przestały skutkować. W tej chwili taki
pakiet oferują Carrefour, Emperia Holding i Eurocash. Poza warunkami handlowymi do jego
najważniejszych elementów należy zapewnienie stałego transferu know-how w postaci zarządzania
kategoriami asortymentu, magazynem, sprzedażą, sposobem wystawienia towaru, zasadami obsługi klienta
itp. Jest to istotne z punktu widzenia bieżącej pracy właściciela i personelu sklepu. Jednocześnie rosnąca
konkurencja i wymagania rynku wymusiły na Makro Cash&Carry stworzenie formuły sklepu wzorcowego,
gdzie klienci Makro mogą zdobywać wiedzę z zakresu zarządzania, merchandisingu i innych metod
efektywnej sprzedaży. Dystrybutorzy produktów FMCG nie mają innego wyjścia. Muszą wyjść naprzeciw
swoim klientom, nawiązywać bliższe, a przede wszystkim stałe kontakty, umożliwiające szybkie
reagowanie na zmieniający się rynek i potrzeby klientów.
Supermarkety i dyskonty spożywcze należą do najszybciej rozwijającego się segmentu rynku FMCG. W grupie
supermarketów największą dynamikę przyrostu mają z kolei formaty delikatesów, ze względu na niezwykle
szeroki asortyment produktów, często sprzedawanych wyłącznie w ramach jednej sieci. Dynamicznemu
wzrostowi liczby supermarketów w Polsce sprzyja boom na budowę centrów handlowych w coraz
mniejszych miejscowościach. Prowadzone badania dowodzą, że średniej wielkości supermarket (ok. 1000 m
kw.) jest w stanie efektywnie obsługiwać od 10 tys. do 15 tys. mieszkańców. Dotychczas budowa galerii
handlowych stanowiła domenę zagranicznych inwestorów i deweloperów. Obecnie i polskie firmy starają
się skorzystać na dobrej koniunkturze w tej branży, czego przykładem są prace nad projektem własnego
centrum handlowego, prowadzonego przez Polo Market - właściciela sieci ponad 200 sklepów spożywczych
w Polsce oraz lokalnie podejmowane inicjatywy przedsiębiorców w danych miejscowościach. Szybko
rozwijający się rynek oraz łatwość adaptowania się do nowych warunków na nim panujących stwarzają
doskonałe podstawy do rozwoju poprzez franczyzę. Franczyza nie jest na tym rynku dodatkowym
elementem strategii rozwoju poszczególnych sieci. W wielu wypadkach stanowi ona podstawowy kierunek
rozwoju przedsiębiorstw z rynku spożywczego i przemysłowego. Przykładem takiej strategii jest rozwój
grupy Intermarche i Bricomarche, której celem strategicznym jest rozwój wyłącznie w oparciu o tą formę w
miastach od 20 do 70 tys. mieszkańców. Supermarkety Intermarche i Bricomarche są liderami w swoich
segmentach pod względem liczby placówek wyłącznie franczyzowych. Według zapowiedzi firmy ITM,
operatora tych sieci, plany do 2016 roku zakładają otwarcie aż 800 placówek tego typu. Firma wymaga
[ Pobierz całość w formacie PDF ]