[ Pobierz całość w formacie PDF ]
w ramach szerzej uj´tego problemu przepustowoÊci i wykorzystania
portów lotniczych54. Komisja Europejska zwróci"a uwag´ na
koniecznoÊç maksymalnego wykorzystania istniejàcej przepustowo-
Êci lotnisk. Obecna struktura sektora sk"ania przewoêników do kon-
centracji dzia"alnoÊci w g"ównych portach lotniczych, na których
panuje najwi´kszy t"ok i wyst´pujà wszystkie zwiàzane z tym pro-
blemy dotyczàce m.in. zarzàdzania ruchem lotniczym.
Obecnie istnieje szczegó"owy plan dzia"ania w zakresie rozstrzy-
gania problemów zat"oczenia przestrzeni powietrznej, natomiast do
zat"oczenia naziemnego nie przywiàzuje si´ jeszcze naleÝytej wagi.
NaleÝy przy tym podkreÊliç, Ýe prawie po"owa z 50 najwi´kszych
europejskich lotnisk osiàgn´"a (lub jest bliska osiàgni´cia) pu"ap
przepustowoÊci naziemnej. Problem ten wymaga podj´cia dalszych
kroków w zakresie rozwoju zintegrowanych systemów zarzàdzania.
Bardziej efektywne wykorzystanie przepustowoÊci lotnisk wymaga
stworzenia nowych ram regulacyjnych, m.in. w zakresie alokacji
pasm55. Od chwili utworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej zasady/przepisy alokacji pasm w portach lotniczych b´dà
musia"y zostaç zmienione, zgodnie z przedstawionymi przez Komisj´
sugestiami. W szczególnoÊci naleÝy zapewniç odpowiednie planowa-
54
White Paper, European transport policy for 2010: time to decide (COM (2001) 0370 (01)), wrzesie’ 2001 r.
55
White Paper, European transport policy for 2010: time to decide (COM (2001) 0370 (01)), wrzesie’ 2001 r.
66
nie przepustowoÊci przestrzeni powietrznej i portów lotniczych.
Pasma lotniskowe zwiàzane z prawem do làdowania lub startowania
w ÊciÊle okreÊlonym czasie na zat"oczonym lotnisku muszà byç sko-
relowane z dost´pnà przepustowoÊcià przestrzeni powietrznej. JeÊli
propozycja Komisji zostanie przyj´ta, b´dzie stanowi"a wk"ad do
zarzàdzania pasmami pod wzgl´dem czasowym (time slot management),
w szczególnoÊci przez dopuszczenie bardziej przejrzystej wymiany
pasm, natychmiastowe stosowanie sankcji i kar za niewykorzystanie
pasm i jasno okreÊlone priorytety w zakresie alokacji.
Drugi etap obejmie regulacje zmierzajàce do wi´kszej elastyczno-
Êci, m.in. powrót do mechanizmów rynkowych. Do czasu zako’cze-
nia tych prac Komisja Europejska po przeprowadzeniu kolejnych
analiz i konsultacji z zainteresowanymi stronami przedstawi (w
2003 r.) dalsze propozycje zmian systemu alokacji pasm w celu zwi´k-
szenia dost´pu przewoêników do rynku, uwzgl´dniajàc potrzeb´ zre-
dukowania wp"ywu lotnisk wspólnotowych na Êrodowisko.
W trakcie obecnej prezydencji moÝna si´ spodziewaç dalszych dzia-
"a’ zmierzajàcych do realizacji strategii lizbo’skiej w zakresie trans-
portu lotniczego. Konieczne sà zmiany regulacji rzàdzàcych alokacjà
pasm w portach lotniczych i wprowadzenie podatków lotniskowych56.
Za szczególnie istotnà kwesti´ obecna prezydencja uwaÝa regulacje
zmierzajàce do utworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej57. By"a ona m.in. jednym z priorytetowych zagadnie’ pod-
czas szczytu w Barcelonie. Potencjalne korzyÊci w postaci skrócenia
czasu przelotów oraz redukcji kosztów, jak równieÝ wzgl´dy ochrony
Êrodowiska przemawiajà za tym, aby inicjatywa ta zosta"a zrealizowana
w planowanym terminie, czyli do ko’ca 2004 r.
Postanowienia szczytu Rady Europejskiej
w Barcelonie
Podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Barcelonie, 15-16
marca (ze wzgl´du na sprzeciw Francji), nie uda"o si´ osiàgnàç poro-
56
Hiszpania przewiduje zrobienie dalszych post´pów dotyczàcych uregulowania alokacji pasm
w ruchu lotniskowym oraz wprowadzenie podatku lotniskowego pierwszym pó"roczu 2002 r.
57
W Raporcie z 17 paêdziernika 2001 r.: Przeglàd dzia"a’ Unii Europejskiej podj´tych w reakcji na wyda-
rzenia z 11 wrzeÊnia 2001 r. oraz ocena ich prawdopodobnych skutków gospodarczych Komisja Europejska
podkreÊli"a, Ýe jeszcze przed posiedzeniem Rady Europejskiej w Barcelonie powinno zostaç osià-
gni´te porozumienie polityczne w sprawie regulacji dotyczàcych Jednolitej Europejskiej Prze-
strzeni Powietrznej. Zgodnie z Communication from the Commission to the spring European Council in
Barcelona. The Lisbon Strategy Making Change Happen, Parlament Europejski i Rada powinny przy-
jàç do grudnia 2002 r. propozycje dotyczàce utworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej i propozycje dotyczàce alokacji pasm w ruchu lotniskowym.
67
Rozdzia" IV Polityka transportowa w kontekÊcie strategii lizbo’skiej
zumienia w sprawie pe"nego otwarcia na konkurencj´ rynku prze-
wozów kolejowych do 2006 r.
W konkluzjach posiedzenia Rada Europejska wezwa"a Rad´ UE
do kontynuacji prac nad drugim pakietem kolejowym, który obej-
muje m.in. kwestie interoperatywnoÊci oraz wysokich standardów
bezpiecze’stwa.
RównoczeÊnie Rada Europejska podkreÊli"a we wspomnianym
dokumencie znaczenie przystàpienia Wspólnoty do EURO-
CONTROL oraz wezwa"a do kontynuacji prac nad przed"oÝonymi
przez Komisj´ Europejskà propozycjami, tak aby moÝna by"o pod-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]