[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Czterokrotnie polscy piloci balonowi zwyciężali w słynnych zawodach balonowych o Puchar
Gordona Bennetta, zdobywając ten puchar na własność w 1938 roku. To polski szybownik
Tadeusz Góra jako pierwszy pilot na świecie został wyróżniony przez Międzynarodową
Federację Lotniczą (FAI) Medalem Lilienthala za rekordowy przelot otwarty wykonany w
1938 roku na szybowcu PWS-101 na dystansie 577,8 km z Bezmiechowej (Bieszczady) do
Małych Solecznik pod Wilnem.
Także modelarstwo, szybownictwo i spadochroniarstwo przybrały w Polsce charakter
masowy. Wielu pilotów wyszkolonych w aeroklubach zasiliło lotnictwo wojskowe i
komunikacyjne. W latach II wojny światowej polscy piloci walczyli chyba na wszystkich
frontach, wykazując się zaangażowaniem, bohaterstwem i wzbudzającym podziw kunsztem
lotniczym.
Masowy charakter sportów lotniczych trwa do dziś. W skład struktury organizacyjnej
Aeroklubu Polskiego wchodzi obecnie 64 aeroklubów regionalnych, dwie centralne szkoły -
szybowcowa w Lesznie i górska szybowcowa na %7łarze, a także Główny Ośrodek Badań
Lotniczo-Lekarskich we Wrocławiu. Liczbę czynnych miłośników lotnictwa szacuje się w
Polsce na ok. 10 tysięcy. Każdego roku na aeroklubowych lotniskach wykonuje się
kilkadziesiąt tysięcy skoków spadochronowych, dziesiątki tysięcy lotów szybowcowych i
samolotowych. Według wyliczeń Aeroklubu Polskiego nasi lotnicy w sporcie szybowcowym,
samolotowym, spadochronowym, balonowym, lotniowym, mikrolotowym i paralotniowym, a
także w modelarstwie lotniczym i kosmicznym zdobyli grubo ponad 860 medali, w tym
ponad 700 tytułów mistrzowskich i wicemistrzowskich indywidualnych i drużynowych. Czas
zrozumieć, że lotnictwo zarówno z powodów historycznych, jak i przez wzgląd na
współczesne sukcesy powinno być traktowane jak nasze szczególne narodowe dobro - nasz
narodowy sport.
Adam Kruczek [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • absolwenci.keep.pl
  •