[ Pobierz całość w formacie PDF ]

w ramach szerzej uj�tego problemu przepustowo�ci i wykorzystania
portów lotniczych54. Komisja Europejska zwróci"a uwag� na
konieczno�� maksymalnego wykorzystania istniej�cej przepustowo-
�ci lotnisk. Obecna struktura sektora sk"ania przewo�ników do kon-
centracji dzia"alno�ci w g"ównych portach lotniczych, na których
panuje najwi�kszy t"ok i wyst�puj� wszystkie zwi�zane z tym pro-
blemy dotycz�ce m.in. zarz�dzania ruchem lotniczym.
Obecnie istnieje szczegó"owy plan dzia"ania w zakresie rozstrzy-
gania problemów zat"oczenia przestrzeni powietrznej, natomiast do
zat"oczenia naziemnego nie przywi�zuje si� jeszcze nale�ytej wagi.
Nale�y przy tym podkre�li�, �e prawie po"owa z 50 najwi�kszych
europejskich lotnisk osi�gn�"a (lub jest bliska osi�gni�cia) pu"ap
przepustowo�ci naziemnej. Problem ten wymaga podj�cia dalszych
kroków w zakresie rozwoju zintegrowanych systemów zarz�dzania.
Bardziej efektywne wykorzystanie przepustowo�ci lotnisk wymaga
stworzenia nowych ram regulacyjnych, m.in. w zakresie alokacji
pasm55. Od chwili utworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej zasady/przepisy alokacji pasm w portach lotniczych b�d�
musia"y zosta� zmienione, zgodnie z przedstawionymi przez Komisj�
sugestiami. W szczególno�ci nale�y zapewni� odpowiednie planowa-
54
White Paper, European transport policy for 2010: time to decide (COM (2001) 0370 (01)), wrzesie� 2001 r.
55
White Paper, European transport policy for 2010: time to decide (COM (2001) 0370 (01)), wrzesie� 2001 r.
66
nie przepustowo�ci przestrzeni powietrznej i portów lotniczych.
Pasma lotniskowe zwi�zane z prawem do l�dowania lub startowania
w �ci�le okre�lonym czasie na zat"oczonym lotnisku musz� by� sko-
relowane z dost�pn� przepustowo�ci� przestrzeni powietrznej. Je�li
propozycja Komisji zostanie przyj�ta, b�dzie stanowi"a wk"ad do
zarz�dzania pasmami pod wzgl�dem czasowym (time slot management),
w szczególno�ci przez dopuszczenie bardziej przejrzystej wymiany
pasm, natychmiastowe stosowanie sankcji i kar za niewykorzystanie
pasm i jasno okre�lone priorytety w zakresie alokacji.
Drugi etap obejmie regulacje zmierzaj�ce do wi�kszej elastyczno-
�ci, m.in. powrót do mechanizmów rynkowych. Do czasu zako�cze-
nia tych prac Komisja Europejska  po przeprowadzeniu kolejnych
analiz i konsultacji z zainteresowanymi stronami  przedstawi (w
2003 r.) dalsze propozycje zmian systemu alokacji pasm w celu zwi�k-
szenia dost�pu przewo�ników do rynku, uwzgl�dniaj�c potrzeb� zre-
dukowania wp"ywu lotnisk wspólnotowych na �rodowisko.
W trakcie obecnej prezydencji mo�na si� spodziewa� dalszych dzia-
"a� zmierzaj�cych do realizacji strategii lizbo�skiej w zakresie trans-
portu lotniczego. Konieczne s� zmiany regulacji rz�dz�cych alokacj�
pasm w portach lotniczych i wprowadzenie podatków lotniskowych56.
Za szczególnie istotn� kwesti� obecna prezydencja uwa�a regulacje
zmierzaj�ce do utworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej57. By"a ona m.in. jednym z priorytetowych zagadnie� pod-
czas szczytu w Barcelonie. Potencjalne korzy�ci w postaci skrócenia
czasu przelotów oraz redukcji kosztów, jak równie� wzgl�dy ochrony
�rodowiska przemawiaj� za tym, aby inicjatywa ta zosta"a zrealizowana
w planowanym terminie, czyli do ko�ca 2004 r.
Postanowienia szczytu Rady Europejskiej
w Barcelonie
Podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Barcelonie, 15-16
marca (ze wzgl�du na sprzeciw Francji), nie uda"o si� osi�gn�� poro-
56
Hiszpania przewiduje zrobienie dalszych post�pów dotycz�cych uregulowania alokacji pasm
w ruchu lotniskowym oraz wprowadzenie podatku lotniskowego pierwszym pó"roczu 2002 r.
57
W Raporcie z 17 pa�dziernika 2001 r.: Przegl�d dzia"a� Unii Europejskiej podj�tych w reakcji na wyda-
rzenia z 11 wrze�nia 2001 r. oraz ocena ich prawdopodobnych skutków gospodarczych Komisja Europejska
podkre�li"a, �e jeszcze przed posiedzeniem Rady Europejskiej w Barcelonie powinno zosta� osi�-
gni�te porozumienie polityczne w sprawie regulacji dotycz�cych Jednolitej Europejskiej Prze-
strzeni Powietrznej. Zgodnie z Communication from the Commission to the spring European Council in
Barcelona. The Lisbon Strategy  Making Change Happen, Parlament Europejski i Rada powinny przy-
j�� do grudnia 2002 r. propozycje dotycz�ce utworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni
Powietrznej i propozycje dotycz�ce alokacji pasm w ruchu lotniskowym.
67
Rozdzia" IV  Polityka transportowa w kontek�cie strategii lizbo�skiej
zumienia w sprawie pe"nego otwarcia na konkurencj� rynku prze-
wozów kolejowych do 2006 r.
W konkluzjach posiedzenia Rada Europejska wezwa"a Rad� UE
do kontynuacji prac nad drugim pakietem kolejowym, który obej-
muje m.in. kwestie interoperatywno�ci oraz wysokich standardów
bezpiecze�stwa.
Równocze�nie Rada Europejska podkre�li"a we wspomnianym
dokumencie znaczenie przyst�pienia Wspólnoty do EURO-
CONTROL oraz wezwa"a do kontynuacji prac nad przed"o�onymi
przez Komisj� Europejsk� propozycjami, tak aby mo�na by"o pod- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • absolwenci.keep.pl
  •